Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Περί της σύνθεσης του μονοπατιού σε πέντε ειλητάρια

Για να εξηγηθούν καλύτερα οι διαφορετικές πλευρές του #Μονοπατιού
σε ξεχωριστές ενότητες, το βιβλίο αυτό γράφτηκε σε πέντε ειλητάρια.
Αυτά έχουν τίτλους: Γη, Νερό, Φωτιά, Άνεμος και Κενό.
Στο ειλητάριο της Γης, η γενική περιγραφή της #επιστήμης_της_στρατηγικής σύμφωνα με την σχολή #Μιγιαμότο_Μουσάσι. Είναι δύσκολο να μάθεις το αληθινό #μονοπάτι μόνο μέσα από τη σπαθασκία. Μαθαίνεις τα μικρά πράγματα ακολουθώντας το ίδιο #μονοπάτι με των μεγάλων, κολυμπώντας από τα ρηχά στα βαθιά. Επειδή ένας ευθύς δρόμος δημιουργείται ισοπεδώνοντας την γη και σκληραίνοντας την με χαλίκι, αποκαλεί το πρώτο ειλητάριο Γη, σαν να ήταν ένας ευθύς δρόμος που χάραξε κάποιος στο έδαφος.
Δεύτερο έρχεται το ειλητάριο του Νερού. Παίρνοντας το νερό ως υπόδειγμα, μετατρέπουμε το πνεύμα μας σε νερό. Το νερό προσαρμόζεται εύκολα μέσα σε ένα στρογγυλό ή τετράγωνο δοχείο, μετατρέπεται σε μια απλή σταγόνα ή σε ένα απέραντο ωκεανό. Έχει το χρώμα μιας βαθυγάλανης λίμνης. Έχοντας αυτήν την καθαρότητα ως έμπνευση, έτσι αυτή η #σχολή παρουσίασε το ειλητάριο του Νερού.
Τρίτο είναι το ειλητάριο της Φωτιάς. Αυτό το βιβλίο αφορά την #μάχη. Το πνεύμα της Φωτιάς είναι άγριο, είτε η φωτιά είναι μικρή είτε μεγάλη. Το ίδιο ισχύει και για τις μάχες. Το #μονοπάτι της μάχης είναι το ίδιο είτε σε μια μονομαχία είτε σε μια σύγκρουση στρατών δεκάδων χιλιάδων ανδρών. Θα πρέπει να κατανοήσεις ότι το πνεύμα μπορεί να γίνει μεγάλο ή μικρό. Τα μεγάλα πράγματα γίνονται εύκολα ορατά ενώ τα μικρά είναι δυσδιάκριτα. Με άλλα λόγια, είναι δύσκολο σε πολυάριθμους άνδρες να αλλάξουν θέση, και έτσι οι κινήσεις τους μπορούν να προβλεφθούν εύκολα. Ένα #άτομο όμως μπορεί να αλλάξει γνώμη τόσο γρήγορα ώστε είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς τις κινήσεις του. Αυτό θα πρέπει να το κατανοήσεις. Θα πρέπει να εξασκείσαι ώστε να συνηθίσεις στις γρήγορες αλλαγές του νου κατά την διάρκεια της μάχης, μέχρι που να αρχίσεις να τις αντιλαμβάνεσαι αβίαστα. Είναι απαραίτητο να αντιμετωπίζεις την εκπαίδευση σου ως κομμάτι της καθημερινής σου ζωής. Με τον τρόπο αυτόν το πνεύμα σου θα παραμένει αναλλοίωτο.
Έτσι την διεξαγωγή της μάχης την περιγράφει στο ειλητάριο της Φωτιάς.
Τέταρτο έρχεται το ειλητάριο του Αέρα. Το βιβλίο αυτό δεν ασχολείται την σχολή #Μιγιαμότο_Μουσάσι: των "Δύο Σπαθιών" αλλά με άλλες #σχολές πολεμικών τεχνών. Με τον όρο Άνεμος εννοεί την τεχνική ή την παράδοση, δηλαδή τις παλιές παραδόσεις, τις σύγχρονες παραδόσεις και τις οικογενειακές παραδόσεις #στρατηγικής. Εδώ λοιπόν αναφέρεται στις #στρατηγικές των διαφόρων #σχολών του κόσμου. Αυτό είναι ο Άνεμος. Είναι δύσκολο να γνωρίζεις τον εαυτό σου αν δεν γνωρίζεις τους άλλους. Σε όλα τα #μονοπάτια υπάρχουν #δρόμοι παρέκκλισης. Ακόμα κι αν μελετάς το δικό σου #μονοπάτι καθημερινά, αν το πνεύμα σου παρεκκλίνει, τότε το μονοπάτι σου δεν είναι αυθεντικό, έστω κι αν εσύ πιστεύεις πως ακολουθείς ένα καλό δρόμο. Αυτό που ξεκινά ως μικρή παρέκκλιση αργότερα θα γίνει μεγάλη.
Πέμπτο έρχεται το ειλητάριο του Κενού. Λέγοντας #κενό εννοεί κάτι που δεν έχει αρχή και τέλος. Πως μπορείς να περιγράψεις  τα βάθη ή την είσοδο του; Για να πετύχει κανείς αυτήν την αρχή θα πρέπει να αποστασιοποιηθεί από αυτήν. Το Μονοπάτι της #στρατηγικής είναι το Μονοπάτι της #φύσης. Έχει τη δική του #ελευθερία. Όταν αποστασιοποιηθείς από τις αρχές, θα αποκτήσεις εξαιρετική δεξιότητα με πηγαίο και ανεξάρτητο τρόπο. Όλα αυτά εμπεριέχονται στο Μονοπάτι του Κενού. Στο ειλητάριο του Κενού είναι ο δρόμος να εισέλθεις αβίαστα στο αληθινό Μονοπάτι.




(Μιγιαμότο Μουσάσι: Το Βιβλίο των 5 δαχτυλιδιών)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το χρονικό του Ικάρου

Τὰ ἐν Πύλῳ Ἠέλιος δ᾿ ἀνόρουσε, λιπὼν περικαλλέα λίμνην.

Την όμορφη τη λίμνη αφήνοντας, στα ολόχαλκα τα ουράνια πρόβαλε ο γήλιος, στους αθάνατους το φως του να χαρίσει και στους θνητούς, στα πολυκάρπιστα της γης χωράφια απάνω' και τούτοι έφταναν στην καλόχτιστη την Πύλο, του Νηλέα 
το κάστρο᾿ εκεί στην ώρα επρόσφερναν θυσίες στον Κοσμοσείστη το γαλαζόχαιτο κατάμαυρους στο περιγιάλι ταύρους. Σ᾿ εννιά σειρές κάθονταν όλοι τους — σειρά και πεντακόσιοι — κι ομπρός στην καθεμιά τους κοίτουνταν εννιά σφαγμένοι ταύροι.
Κι απάνω που 'χαν φάει τα σπλάχνα τους και τα μεριά θα καίγαν 
στον Ποσειδώνα, εκείνοι ετράβηξαν γραμμή για το λιμάνι, και τα πανιά μαΐναραν του άρμενου, το άραξαν κι όξω βγήκαν κι ως βγήκε απ᾿ το άρμενο ο Τηλέμαχος, την Αθηνά ακλουθώντας, πρώτη η Αθηνά, η θεά η γλαυκόματη, το λόγο επήρε κι είπε: «Τηλέμαχε, η ντροπή τον τόπο της δεν έχει εδώ καθόλου' 
για τούτο και το πέλαο διάβηκες, τον κύρη σου να μάθεις ποιο χώμα εβρέθη και τον σκέπασε και ποια τον βρήκε μοίρα. …

Ενάντια στην σύγχυσι

Το σημαντικότερο  ίσως αποτέλεσμα των απεργιών ήταν η απελπισία που προξένησε στους βιομηχάνους και τους γαιοκτήμονες με τις ζημιές που προκάλεσε, αλλά η κοινωνική τάξις όμως που υπέφερε περισσότερο από την κοινωνική κρίση -δημιούργημα της #προπαγάνδας και της αναταραχής της #αριστεράς-  ήταν και πάλι η #μικρομεσαία αστική τάξις. Πριν από τον πόλεμο ήταν σχετικά εξασφαλισμένη αλλά η μεταπολεμική κρίσις την βρήκε απροετοίμαστη και ανυπεράσπιστη. Το #προλεταριάτο προστατευόταν από τα Σωματεία και το Σοσιαλιστικό Κόμμα, οι εργάτες των βιομηχανιών ευρίσκοντο  σε πολύ καλή θέσι όταν μάλιστα τον Φεβρουάριο του 1919 οι εργάτες της μεταλλοβιομηχανίας επέτυχαν αύξησι μισθών και την αναγνώρισι του οκταώρου, ενώ την ίδια στιγμή οι μικροαστοί δεν είχαν ούτε ενώσεις ούτε σωματεία και επιπλέον το Σοσιαλιστικό Κόμμα ακολουθώντας την γραμμή των #μαξιμαλιστών τους είχε κατατάξει ανάμεσα στους #μιλιταριστές αστούς και κατά συνέπεια ανάμεσα στους εχθρούς του #προλεταριάτου.

Από την άλλη πλευρά οι #μεγαλο…

Fifty Shades of Grey??